FISC-ul . . . și birocrația amplificată prin serviciile on-line

Pentru că ne-am propus să desfășurăm activități economice legate de agricultură, e logic că avem nevoie de terenuri.

În primăvara anului 2017 am identificat terenurile, am semnat contractele de arendă cu proprietarii, care mai trebuiesc înregistrate la Inspectoratul Fiscal de Stat (așa prevede legislația). Am decis să utilizăm platforma serviciilor on-line oferită de servicii.fisc.md, care credeam noi că ne va ușura procedura și ne va economisi din timp.

Dar, nu a fost să fie așa. Ne-a luat cam o lună să înregistrăm la FISC contractele de arendă terenuri, și ne-a reușit acest lucru abia din a patra încercare.

Prima încercare de de a înregistra on-line contractele la FISC, a facut-o administratorul companiei, care e un pic versat în ale tehnologiilor informaționale. Am completat cererile după cum am considerat de cuviință, am atașat contractele, am salvat cererile, le-am semnat electronic și le-am expediat. Peste cîteva zile am primit refuz pentru toate cele trei cereri expediate (vezi imaginea din stînga). În recipise, drep motiv al refuzurilor au fost indicate: scrit corect denumirea subdiviziunii, CODUL SUBDIVIZIUNII 0002 ATASATI VA ROG ACTELE CARE CONFIRMA PROPRIETATEA PERSOANEI FIZICE, CODUL SUBDIVIZIUNII – 0002 LA CONTRACT CU PERSOANA FIZICA ATASATI ACTELE CARE CONFIRMA PROPRIETATEA PERSOANEI FIZICE.

A doua încercare. Dă, ca prima dată poate a mai greșit aplicația, am indicat nu acolo unde trebuie, . . . se mai întîmplă din lipsă de experiență. Administratorul, companiei a completat repetat cererile după cum am considerat de cuviință, a atașat contractele de arendă și titlurile de proprietate a deținătorilor de terenuri, a salvat cererile, le-a semnat electronic, și apoi le-a expediat. După cîteva zile, iar au fost refuzate toate cele trei cereri. În recipise, drep motiv al refuzurilor au fost indicate: CODUL SUBDIVIZIUNII 0001, CODUL SUBDIVIZIUNII 0001, CODUL SUBDIVIZIUNII 0001, TEREN AGRICOL CUB TIPUL 63.

Cea de-a treia încercare a fost făcută deja de contabili profesioniști, care prestează servicii companiei respective. Contabilii au completat cererile, au atașat contractele de arendă și titlurile de proprietate a deținătorilor de terenuri, au salvat cererile. Administratorul a semnat electronic cererile și apoi le-a expediat. La cîteva zile după iar au fost refuzate cererile. De această dată drep motiv al refuzurilor au fost indicate: ATASATI VA ROG ACTELE CARE CONFIRMA PROPRIETATEA PERSOANELOR FIZICE, ATASATI VA ROG ACTELE CARE CONFIRMA PROPRIETATEA PERSOANELOR FIZICE, ADRESA IINCOMPLETA, ATASATI VA ROG ACTELE CARE CONFIRMA PROPRIETATEA PERSOANELOR FIZICE. Nenumărate încercări ale contabililor de a discuta telefonic cu specialiștii FISC-ului și de a înțelege esența problemei nu s-au încununat de succes.

Cea de-a patra încercare au făcut-o iar contabilii profesioniști. Contabilii au completat cererile, au atașat contractele de arendă și titlurile de proprietate a deținătorilor de terenuri, au salvat cererile. Administratorul a semnat electronic cererile și apoi le-a expediat. Și, ca prin minune, toate cele trei cereri au fost acceptate (vezi imaginea din dreaptă).

Acuma stăm și ne întrebăm cît de deschis și prietenesc este FISC-ul prin serviciile on-line și funcționarii care le administrează. Întrebarea noastră este firească din moment ce cererea a fost completată (fie și cu unele mici erori) și documentele primare scanate au ajuns la FISC prin platforma on-line. Ar fi fost constructiv dacă funcționarii FISC-ului ar corecta unele cîmpuri introduse inițial greșit în cerere și ar accepta cererile. Pînă la urmă, aceleași documente primare care sunt contractul de arendă și titlul de proprietate au fost expediate de cîteva ori pînă au fost acceptate. 

You are currently viewing FISC-ul . . . și birocrația amplificată prin serviciile on-line